Wat doe jij als je je moe voelt?

Die vraag heb ik een aantal mensen voorgelegd en de meeste antwoorden komen neer op: dan ga ik nog even door! We gieten ons vol met koffie of gaan snoepen om overeind te blijven. We spreken onszelf toe om op doorzettingsvermogen door te kunnen gaan. We zijn per slot van rekening geen watjes!

Herkenbaar?

Moeheid is een ondergewaardeerd signaal. Moe zijn is een teken van je lichaam dat het alles gegeven heeft en dat het nu even moet herstellen. Herstellen doe je door je lichaam rust te geven en de juiste energie. Dus niet een hand uit de snoeppot en vervolgens even een tandje bijzetten. Dat is geen herstel. Dat is interen op je reserves, roofbouw dus. Roofbouw gaat heel lang goed, totdat het goed mis gaat. Dat wens ik niemand toe.

Je lichaam is een vitaal en dynamisch systeem. Het kan heel veel belasting hebben, maar het heeft ook herstel nodig. Dat laatste blijft nogal eens achterwege. We willen aan alles meedoen en stellen hoge eisen aan wat we willen bereiken. We weten niet meer hoe belangrijk het is om de accu’s ook weer op te laden. Vaak voelen we ook niet meer als we moe zijn, het wordt genegeerd en het belang wordt onderschat. Uitrusten komt later wel, nu eerst … Zo werkt het uiteindelijk niet! Het signaal ‘ik ben moe’ vraagt actie op de korte termijn.

De oplossing is helemaal niet ingewikkeld! Even rustig zitten met een kopje thee en naar buiten staren. Die korte momentjes niets doen op een dag zijn echt kleine herstelmomentjes. Hoe vaak doe jij dat op een dag? Echt even niets, zitten en jezelf de tijd geven voor kort herstel.10 minuutjes is vaak al voldoende.

Raak je van het idee alleen al in paniek, omdat er nog zoveel moet? Dan ben je bezig met een onhaalbare taak. Doorrennen gaat je echt niet helpen. Anders organiseren lijkt de enige oplossing, maar begin eerst met drie keer heel diep inademen. Dat helpt tegen de paniek. Hoe? Dat leg ik je de volgende keer uit!

Leer de signalen herkennen en voorkom uitval door stress!