Veel mensen weten niet goed wat de gevolgen van stress zijn en waaraan ze kunnen herkennen als het ongezond wordt. En jij? Check het even door naar het onderstaande rijtje te kijken.

Dat zijn allemaal signalen die horen bij TE veel stress. Dus niet de stress die hoort bij even pieken. Niet de stress waardoor je optimaler gaat presteren. Dit zijn signalen van TE lang en TE veel stress.

Vormt jouw stress een risico?

  • ik slaap slecht
  • ik blijf moe
  • ik kan niet meer helder denken
  • ik kan me slechter concentreren
  • ik heb een vastzittende nek en/of schouders
  • ik voel me gejaagd
  • ik pieker
  • ik kan me slecht ontspannen
  • ik ga maar door en kan niet meer stoppen
  • ik wordt snel boos
  • ik reageer heftig en emotioneel
  • ik ben snel geïrriteerd

Al deze symptomen zijn dus tekenen van TE veel stress en dat de stress schadelijk is geworden.

– herken je dit enigszins, maar gaat het vanzelf weer weg?  Dan gaat het goed. Niks aan de hand!
– herken je één of twee symptomen? Dat is een teken. Let op jezelf! en zorg dat het niet erger wordt! Leer hoe je moet reageren op je stress en hoe je gezond kan omgaan met stress.
– herken je drie of meer symptomen? Dan vormt stress voor jou echt een risico. Onderneem actie! Neem vandaag nog contact op. Binnen 48 uur spreken we elkaar dan en kan ik je op basis van jouw verhaal adviseren over de volgende stap.

Wat gebeurt er als je nu niets doet?
Niets doen is geen optie.

Op zeker drie gebieden berokken je jezelf schade als je niets doet:
1. Mentaal richt het schade aan. Je hoofd werkt niet meer zoals het hoort. Je reageert anders en wordt er geen leuker mens door.

2. Fysiek richt het schade aan. Je weerstand neemt af door stress, waardoor je elke verkoudheid en griep meepikt. Maar als stress aanhoudt ondermijn je echt je gezondheid. Hoge bloeddruk, hartaanval, beroerte, maagklachten en andere spijsverteringsproblemen hebben een sterke relatie met te lang te veel stress.

3. Veel mensen herstellen nooit meer helemaal als ze stress te ver hebben laten komen. Na uitval door overspannenheid of burn-out is herstellen een moeizaam, zwaar en verdrietig proces. Vaak worden ze nooit meer de oude.

Doe jezelf dit niet aan.
Voorkom uitvallen.
Neem stress serieus en los het op!

Vraag een gratis skype-sessie aan of doe mee aan van de programma’s. Volg de workshop Wat iedereen moet weten over stress of kies individuele coaching.